Floragatan 2, Linköping
073 413 45 75
info@ostgotafonster.se

Ekonomen 2 bytte fönster och dörrar

“Allt bara flöt på”

När bostadsrättsföreningen HSB Ekonomen 2 i centrala Linköping bestämde sig för att byta fönster och ytterdörrar tog de in offerter från flera företag. De fastnade snabbt för Östgötafönster. 

– Östgötafönster hade bäst pris, men framför allt fick vi ett fint bemötande som gav oss en bra känsla, säger Ulf Detterström som var bostadsrättsföreningens kontaktperson. 

Bostadsrättsföreningen Ekonomen 2 bildades när husen på Trädgårdsgatan och Nygatan var nya i början av 80-talet. Totalt var det 250 fönster och dörrar som nu gjort sitt efter cirka 40 år. 

– En annan stor fördel är att Östgötafönster gör allt. De byter både fönster och dörrar, de har ett eget plåtslageri och samarbetar med en bra låssmed. Vi behövde inte själva leta efter företag som kunde göra plåtar och byta lås. De tog hand om helheten, fortsätter Ulf.  

Ulf Detterström hade tät kontakt med hantverkarna och besökte hantverkarna nästan varje 

dag för att se hur arbetet gick.  

– Jag blev så imponerad av killarna som jobbade. De var alltid trevliga, tog sig tid och framför allt var de väldigt proffsiga. Allt bara flöt på. Vi hade en kontaktperson som jag kunde ringa till om allt, och vi hade täta avstämningar med projektledaren. Att de var så tillgängliga var väldigt värdefullt, säger han. 

Ökad komfort gav nöjda boende

För de boende innebar nya fönster och dörrar en ökad komfort, mer behaglig värme, bra ljudabsorbering, ett snyggare utseende och bättre funktion. 

– Vi fick många positiva kommentarer. Många lyfte att de nya fönstren var så enkla att öppna och putsa, andra uppskattade att balkongerna fått en fin helglasad balkongdörr vilket gav mer ljus och en tredje gillade att ljudet från trafiken utanför minskat – ja

 det var många saker som blev bättre, säger Ulf. 

Efteråt följde Östgötafönster upp det arbete de gjort och besökte Ekonomen om det behövdes. 

– Det var väldigt lite som behövdes fixas i efterhand, men vi hade kvar vår kontaktperson och jag kunde ringa om exempelvis en dörr behövde justeras. Han skrev upp vad som var problemet och sedan fixade de det snabbt, säger Ulf.